FÖRSTA FRÅGOR
Översikt
-
Det finns 25 flygplatser i Finland samt mer än 50 obemannade flygplatser och flygplatser. De föreningar som arbetar med dem är de enklaste att engagera sig i.
Som regel kan luftrummet i Finland användas fritt för luftfart, men det krävs fri kontroll av lufttrafik för vissa delar av luftrummet, till exempel flygplatser och flygvägar. Dessutom finns det risk- och begränsningsområden som kan blockeras från flygtrafik, till exempel på grund av skott från försvarsmakten.
Förutom flygplatser kan öppna vattenområden och andra lämpliga områden tillfälligt användas i Finland för startar och landningar. Alla begränsningar för användning av till exempel motoriserade fordon bör dock beaktas. Instruktionerna i flygplanshandboken för längden på banan som ska användas och varje hinderhinder måste följas i alla fall.
Att flyga utomlands är också möjligt, särskilt inom EU. I detta fall bör piloten ha en engelsk certifiering av radiooperatörer. När man reser utomlands med ett icke-typgodkänt flygplan måste piloten i förväg se till att myndigheten i fråga tillåter flygplanet att flyga i sitt luftrum.
Det finns olika krav för luftfartygsutrustning i olika delar av luftrummet. Med den minsta utrustningen kan du klara det okontrollerade luftrummet som är ganska rikligt i Finland. Åtminstone aeronautiska radioapparater krävs vanligtvis för att erhålla frigång för luftfartstyrning i kontrollerat luftrum. En radartransponder eller transponder gör det lättare för dig att få tydligare delar av himlen. -
Det sägs att flyg i princip inte är säkert, men det görs säkert. Detta görs med noggrann förberedelse för varje flygning. När det gäller luftfart har detta kommit till en sådan grad att, trots sin inneboende osäkerhet, är flygresor den säkraste formen för resor.
Även inom fritidsflyg är tekniskt misslyckande sällan orsaken till olyckor. I de flesta fall har piloten emellertid på ett eller annat sätt överskridit sin skicklighet, till exempel genom att flyga i hårda väderförhållanden, göra för krävande flygningar med för få säkerhetsmarginaler eller på annat sätt förbereda sig försiktigt. Av en enda anledning inträffar vanligtvis inte olyckor, och det samtidigt förverkliga för många riskfaktorer kommer så småningom att leda till en olycka.
Således kan amatörflygspelaren ha stort inflytande på risknivån för deras verksamhet genom att göra sina egna val och genom att vara medveten om de potentiella riskerna. Grunderna i dessa är redan lärda på licenskurser, men du bör hålla din information uppdaterad genom att till exempel följa. branschpublikationer och samla så kallade. kuppilatiimaa.
Statistiskt motsvarar fritidsflyg till exempel motorcykling. -
En typisk flyg är uppdelad i tre faser: flygplanering, flygning själv, och flygavslutning.
Flygplanering
Noggrann flygförberedelse är en viktig del av flygsäkerheten. Före avgång ska det luftfartsinformationssystemet användas för att fastställa de meteorologiska förhållandena på avgångsplatsen, destinationen och den avsedda rutten. Samtidigt undersöks öppningstiderna och de aktiva faroområdena för potentiella lufttrafikstyrenheter samt beräkningar av bränsle och last.
Flygprestanda
Själva flygningen börjar med en noggrann inspektion av flygutrustningen och gör den lämplig för flygning. Under flygningen övervakas flygets framsteg jämfört med planen så att eventuella avvikelser kan upptäckas i god tid. Exempelvis kan en starkare motvind kräva en förändring i flyghöjd eller hastighet, eller en ytterligare mellanlandning för tankning.
Flygstopp
Efter landning är dokument som flygplanets loggbok slutförda, flygplanet parkerat och alla stående vakter är monterade. Om flygplanen har överlämnats till flygtrafikstyrning och du landar på en obevakad flygplats, måste du också komma ihåg att besluta om flygplanen. -
Du kommer att behöva det engelska språket som krävs av International Civil Aviation Organization (ICAO):
• när du flyger utomlands.
• använda engelska för radiotelefontrafik i Finland.
• när du använder IR.
Du kommer att få ett engelskspråkigt certifikat på din licens genom att lämna ett språkkunskapstest till en auktoriserad Trafi-kunskapsgranskare.
Trafi utfärdar ett godkännande av språkfärdighet på ansökan baserat på ett intyg om färdighetstest. En auktoriserad språkgranskare kan ange en förlängning av godkännandet för språkfärdighet på licensen.
Giltighetstiden för ett godkännande av språkkunskaper beror på licenskategorin och kompetensnivån. Språkkontrollerna är följande:
• Nivå 6 är giltig på obestämd tid och behöver inte förnyas.
• Nivå 5 är giltig i sex år.
• Nivå 4 är giltig i fyra år för flygbesättning och tre år för flygnavigationspersonal. -
De giltiga licenspåvisningarna definierar licensinnehavarens privilegier, dvs. flygplanets pilot. Trafi utfärdar certifikat i samband med flyglicenser som gör det möjligt för licensinnehavaren att använda sin licens på ett mer mångsidigt sätt. Kvalifikationerna inkluderar till exempel typ- och klassbetyg och tränarbetyg.
Kvalifikationen ska omfatta teoretisk och flyginstruktion samt ett färdighetstest. Vissa kvalifikationer inkluderar också ett teoritest.
Förnyelse och förnyelse av licensen
De betyg som anges på licensen ska fortsätta att vara giltiga, beroende på betyg, antingen efter erfarenhet, av skolan eller genom examen eller av en kombination av båda. Föråldrad certifiering kan vanligtvis förnyas genom återkommande utbildning och kontroll.
Examinatorer kan fortsätta att inneha betyg, såväl som nya giltiga betyg, förutsatt att:
• licensen är godkänd på licensen och
• Mindre än tre år från utgångsdatumet.
Tillfällig licensåtkomst
Examinatoren kan bevilja ett tillfälligt privilegium på behållarens privilegier efter ett godkänt färdighetstest. Detta gör det möjligt för licensinnehavaren att dra nytta av sin nya licens redan i väntan på att den nya licensen ska fullbordas. -
Färdigheten
Färdighetstestet är ett färdighetstest som utfärdas för utfärdandet av en ny licens eller betyg. Färdighetstestet ska innehålla en flygsektion och en muntlig tentamen av en examinator.
• PPL Flight Exam – Kontakta examinator för att beställa ditt eget flygprov
• CPL Flight Examination – Instruktör eller examinator att presentera examinator i enlighet med ansökningsriktlinjerna genom att kontakta flight examens (at) trafi.fi
• IR Flight Exam – Instruktör eller examinator att presentera examinator i enlighet med ansökningsriktlinjerna genom att kontakta Flight Examinations (at) trafi.fi
• ATPL Flight Examination – Instruktör eller examinator att presentera examinator i enlighet med ansökningsriktlinjerna genom att kontakta Flight Examinations (at) trafi.fi
För att kontakta licens- och kvalifikationsenheten måste flygtest (at) trafi.fi tas minst 14 dagar före det schemalagda datumet för IR / CPL / ATPL-flygtest.
Kontrollen
En färdighetskontroll är ett färdighetstest som utfärdas för att förnya eller revalidera ett betyg. Examensflygningen ska innehålla flygavsnittet och en muntlig tentamen av examinator.
Kontakta examinator för att beställa en inspektionsflyg själv.
Bedömning av kompetens
Bedömningen av kompetens ska avse certifiering av en examinator eller behörighet för en flyginstruktör.
Instruktören eller granskaren ska presentera granskaren i enlighet med ansökningsriktlinjerna genom att kontakta flygundersökningarna på trafi.fi.
Kontakta licens- och kvalifikationsenheten för kvalificeringsbedömningar minst 14 dagar före det planerade datumet för inspektionshändelsen. -
Efter framgångsrikt genomförande av färdighetstestet kan granskaren ge innehavaren av JAR-FCL eller EASA Part-FCL ett privilegium att utöva licensens privilegier i väntan på inträde på licensen.
-
Utbildning i flygutbildning eller relaterad teoretisk kunskap och flygutbildning ska vara föremål för utfärdande av en utbildningslicens av luftfartsmyndigheten eller godkännande av utbildningsorganisationen till en
med undantag för utbildning. Endast godkända utbildningsorganisationer (ATO) som uppfyller EASA-kraven kan tillhandahålla EASA-certifieringsutbildning.
Luftfartsverket, Trafi, fungerar som en slags konsumentrådgivare för praktikanten. följande:
• Skolan har lämplig personal, utbildningsanläggningar och träningsutrustning. Detta inkluderar utrustning för flygplan och markträning.
• Träning sker på en träningsflygplats. Kraven inkluderar till exempel första hjälpen och brandsläckningsutrustning, telefon, vindriktningsindikator, transportmedel lämpliga för den skadade personens transport och radioutrustning för radiokommunikation mellan marken och flygplanet.
• Tränaren måste förse eleven med nödvändig litteratur för distribution och bekanta.
• Träningen utförs säkert och flygplanet har den extra försäkring som krävs för basutbildning.
• Utbildningsprogram är av hög kvalitet. Godkännande krävs för befintliga utbildningsprogram.
• Flyginstruktörer är utbildade och kvalificerade att göra det, dvs ha en giltig certifikat för flyginstruktörer. -
För flygplansproduktion ska flygplanstypen typgodkännas när den uppfyller tillämpliga typgodkännandekrav. Europeiska luftfartssäkerhetsbyrån (EASA) har utfärdat gemensamma europeiska certifieringsspecifikationer för att bevilja europeiskt typgodkännande.
Flygplanet kan också vara typgodkänt i enlighet med utländska typgodkännandekrav, till exempel US FAA.
Det luftfartyg som används för kommersiella operationer ska typgodkännas.
Test- och hobbyflygplan
Ultralätta flygplan är inte typgodkända, men tillhör alltid kategorin experimentell och rekreation. Kommersiellt tillverkade ultraljus kan utfärdas en typcertifiering som gör det möjligt att utfärda ett begränsat luftvärdighetscertifikat för flygplan.
Konstruktion av fritids- eller modifierade flygplan som helt eller främst är självtillverkade kräver ett bygglov som utfärdats av Luftfartsmyndigheten. Fritidsflygplan kan falla i annan kategori än ultralätt. Denna kategori inkluderar också flygplan konstruerade för experimentella ändamål, till exempel prototyper av en ny typ som ännu inte har typgodkänts. -
Flyghandböcker och deras godkännandemetoder har uppdaterats med utvidgningen av Europeiska byrån för luftfartssäkerhet. Europeiska luftfartssäkerhetsbyrån (EASA) godkänner nya luftfartsmanualer för flygplan efter flygplanstyp.
Airplane Flight Manual är en integrerad del av typgodkännandet av ett flygplan. Eftersom typgodkännande har överförts till EASA behöver flygmanualen inte längre skickas till Trafi för godkännande. EASA godkänner nya flygmanualer efter flygplanstyp.
Manualerna behöver inte skickas till EASA, eftersom godkännandet av de nya manualerna redan är fullständigt. De ska ha texten ”EASA-godkänd” och godkännandenumret. Trafi skriver inte längre flygplanspecifika manualer för flygplan.
checklista
Flygplanet måste ha en checklista, vars innehåll överensstämmer med de godkända instruktionerna för flygmanualförfaranden, flygplanets utrustning och den typ av operation som godkänts för flygplanet. Kontrolllistan kan vara på finska eller på samma språk som flygmanualen. Såvida inte innehållet i checklistan anges i flyghandboken för flygplan, ska checklistan innehålla nödvändiga procedurer relaterade till normal drift, onormala situationer och nödsituationer.
Ultimate och rekreationsflygmanualer för flygplan är fortfarande godkända av flygplanet. Flygplanshandbok krävs endast för de flygplan vars typspecifikation nämner ett. Många äldre maskiner har adekvata instruktionsplattor.
Gamla flygmanualer är acceptabla som sådana under förutsättning att de är uppdaterade. Flygmanualen kan fortsätta vara på finska, svenska eller engelska. -
Ett flygplan är luftvärdigt när det är konstruerat, konstruerat, underhållet och utrustat så att det säkert kan användas i luftfarten. För den typgodkända flygplansägaren innebär detta att luftfartyget har servats och utrustats i enlighet med typgodkännandes instruktioner inom de kör- och kalendertid som anges i instruktionerna.
Instruktioner att följa
Flygplan (helikoptrar), motorer och propeller är typgodkända. Dessutom kan flygplan bli föremål för ändringar av typgodkännande genom olika ytterligare typgodkännanden och individuella modifieringar.
Vanligtvis inkluderar till exempel underhållsinstruktionerna för hållaren för typgodkännande av flygplan (det vill säga tillverkarens) typgodkända motor- och propellerunderhållsinstruktioner installerade på flygplanet. Till exempel, om luftfartyget har ersatts av en typgodkänd propeller annan än typgodkännande, ska underhållsinstruktionerna från typgodkännandehavaren eller innehavaren av typgodkännandet följas.
Innehavarna av typgodkännande och kompletterande typgodkännande ska uppdatera sina underhållsinstruktioner då och då mot bakgrund av driftserfaring. Den behöriga myndigheten för innehavaren av typgodkännande och den behöriga myndigheten i luftfartsstatens registrering kan också utfärda luftvärdighetsdirektiv (AD) som kan påverka underhållskraven.
Därför måste ett flygplan underhållas i enlighet med alla dessa instruktioner för att förbli luftvärdiga. För att hantera luftfartygets underhållskrav måste ett underhållsprogram upprätthållas som tar hänsyn till alla ovanstående instruktioner. Underhållsprogrammet måste godkännas av den behöriga myndigheten i registreringslandet.
Vem administrerar
Ägaren eller operatören av ett privat luftfartyg får upprätta ett underhållsprogram och hantera luftvärdigheten för sitt luftfartyg själv eller avtala med en godkänd organisation för kontinuerlig luftvärdighetsstyrning (EASA Del M Subpart G Organization, CAMO) för att upprätta ett underhållsprogram och / eller fortsatt luftvärdighetshantering.
Vem får service
Underhåll enligt det typgodkända underhållsprogrammet för luftfartyg måste utföras av auktoriserad underhållspersonal eller av en godkänd underhållsorganisation (för privat bruk en EASA del 145 eller underhållsorganisation för del M subpart F, eller för ELA1-flygplan också en certifierande mekaniker). Underhållsorganisationen och den fortsatta luftvärdighetsorganisationen kan vara en och samma organisation under förutsättning att de båda är licensierade, men behöver inte vara desamma. Flygplanet kan kontrolleras av en enda organisation för hantering av kontinuerlig luftvärdighet åt gången, men alla lämpligt godkända underhållsorganisationer kan vara involverade i underhållsprogrammet.
För ett privat flygplan ska den så kallade “godkända underhållsorganisationen” också betraktas som en godkänd underhållsorganisation. Pilotägare för alla jobb som specifikt identifieras i underhållsprogrammet som kan utföras av en utvald kvalificerad pilotägare. -
Ändringar av finska flygplan måste godkännas av Europeiska säkerhetsbyrån. Ändringar som godkänts innan EASA inrättades i Finland eller en annan medlemsstat ska anses vara godkända av EASA. För fritidsflygplan ska konverteringsgodkännanden utfärdas av luftfartsmyndigheten i enlighet med nationella bestämmelser.
Finska luftfartsmyndigheten har sammanställt en förteckning över ändringar av flygplan registrerade i Finland (1.9.09). Alla ändringar som godkänts före den 28 september 2003 i Finland eller andra medlemsstater kan anses godkända av EASA.
STC: er som installerats före 28 september 2003 betraktas också som EASA-godkända. -
Ett bruscertifikat används för att certifiera nivån på brus som avges av ett fartyg. Flygplatser kräver ofta bullercertifikat från flygplan som landar på dem. På vissa stationer måste du betala extra ljud för den bullriga maskinen. I Finland tas bulleravgifter vid start av natt (2300-0600 LMT) vid Helsingfors-Vantaa flygplats med jetturbindrivna flygplan.
Bullernivåerna varierar beroende på flygplanstyp. Stora flygplan orsakar mest buller. Den tillåtna ljudnivån definieras i ICAO: s bilaga 16. Internationella civila luftfartsorganisationen. I Finland och i många andra länder är flygplan som inte uppfyller ICAO: s bilaga 16, del I, del 2